Pagina uit het logboek van Uisge Beatha

•  Gregor

geplaatst
  • mei 2, 2010

Een verregend zeilweekend en vier drenkelingen gered.

Deel op

Komt regen voor wind, berg dan de zeilen gezwind

Donderdagavond 29 april, auto naar Zierikzee brengen en dan met de tweede auto naar Herkingen. Logistiek geregel om zaterdag vanuit Zierikzee naar Den Haag te komen om daar naar de opera Armida te gaan. Daarbij hielp de 460km file niet om in de vroege avond aan boord te zijn.

Op de terugweg trok de lucht in het oosten dicht en werd het rap grijzer. Nog onderweg zagen we de eerste bliksemschichten, kort, fel en hevig. Een voorbode van een forse plensbui. De hoop om droog de boot in te ruimen werd tamelijk bruut de grond in geslagen. Uit de auto met een treetje bier onder de arm naar de boot gerend en van daaruit naar de lichtflitsen zitten kijken die zich meer en meer over de Grevelingen verplaatste. Eenmaal een moment van droogte, de boot ingeladen en naar bed.

Voor dit weekend staat/stond het rondje om het eiland op de agenda, echter in de dagen hiervoor heeft een van de drie boten besloten om niet mee te gaan vanwege de slechte weersvoorspelling. Helemaal ongelijk kan ik ze vanavond niet geven; het komt met bakken uit de hemel zetten. De afgelopen dagen was het prachtig weer, maar dat heeft vandaag echt haar omslag bereikt. Het rondje is daarom omgezet naar een tocht naar Yrseke, dan naar Zierikzee en zo weer terug naar de thuishaven.

Vrijdag 30 april, Koninginnedag

De afgelopen nacht heeft de douche fors water gegeven, wat een bak met water is er gevallen. De Breezer is onderweg uit Noordschans en hebben daar wat vertraging opgelopen en daardoor is het niet meer realistisch om vandaag naar Yrseke te varen. Helaas, was graag daar naartoe gegaan, maar samen uit - samen thuis, ook een van huis uit meegekregen waarde (of norm...)

Lekker schuin, Uisge Beatha, Zeilen, Watersport
Lekker schuin
(klik voor grote foto)

Als het in de loop van de ochtend droog wordt, zeilen we richting sluis. De wind is ZW 16-18knts. De genua staat er nog steeds op en voor het makkelijk zeilen, blijft het grootzeil beneden. Om toch het idee van zeilen te hebben, kruizen we na de sluis een stuk de Oosterschelde op. Ik vind het een sport om het moment van overstag te zoeken en zo zo min mogelijk hinder te hebben van de overige zeilboten of het snel varende vrachtverkeer, en zelf ook geen hinder te veroorzaken. Zowaar trekt de lucht open en laat de zon zich weer zien. Zo kruizen we tot aan de ingang van de geul naar St. Annaland om daar te keren en voor de wind naar de Krammersluis te zeilen. Omdat wij stuurboordwal houden valt wel op dat de voorrangsregel 'Koers kruisen' in het geval van stuurboordwal houden (BPR Art. 6.17 lid 2) bij niet iedereen bekend is; sommige zeilers denken nog steeds dat ze met hun zeil(en) over BB voorrang hebben op een stuurboordwal houdend schip met de zeilen over SB.

Oosterschelde, Uisge Beatha, Zeilen, Watersport
Oosterschelde
(klik voor grote foto)

Bij de Krammer leggen we omgekeerd aan aan de wachtsteiger, net achter de Breezer. Tijd voor een kop koffie en een oranje-tompouce. Hier brengen we een gezellige avond door.

Zaterdag 01 mei, de Dag van de Arbeid

SMS van de voorbuurman, dat Post Ouddorp ZW 5bft geeft en dat het dus kruizen wordt en de wind morgen draait naar NO en we dus ook weer mogen kruizen. Hmmm, niet de fijne berichten om de dag mee te beginnen, nog los van de regen die er op dit moment valt. Bij een kop thee/koffie wordt het plan gewijzigd om naar Herkingen te gaan; gezien ons logistieke vraagstuk zijn er drie optie's, nl. Zierikzee of Herkingen of niet naar de opera gaan. Die laatste valt voor mij af; het is de laatste voorstelling van het seizoen en die wil ik graag met de andere operagangers zien. Zierikzee is alleen via langdurig laveren te bereiken, dus blijft Herkingen over. Al zeilend kruizen we richting sluis. De Breezer doet dat op de motor en heeft daardoor een eerdere schutting dan wij.

Valk op z'n kop, Uisge Beatha, Zeilen, Watersport
Valk op z'n kop
(klik voor grote foto)

Net na de Mosselbank hoor ik een vraag of die staken er altijd al hebben gestaan. Staken?? We kijken nog een keer en zien vier mensen op de bodem van een boot staan. Verbijstering maakt zich van ons meester. Wat is hier nu weer gebeurd? Kijken of we kunnen helpen en ook wel een fotomoment, ik geef gas bij. Er draait al een andere zeilboot omheen, maar die lijkt niet veel te kunnen uitrichten. Bij de ongelukkigen aangekomen blijkt dat het een Valk is die is omgeslagen en de opvarenden staan op de bodem op hulp wachten.

Achter ons verschijnt een rib en als zij eenmaal bij de boot zijn, vragen ze of wij de opvarenden aan boord willen nemen. Als zij aan boord zijn zetten we koers naar Herkingen en maken een warme drank voor de opvarenden. Twee van de vier zijn behoorlijk verkleumd. Niet zo vreemd, het water heeft net onder de oppervlakte een temperatuur van 15gr. Als er eenmaal koffie inzit, wordt het voor een nog niet veel beter. Om te voorkomen dat het erger wordt trekken we haar droge kleren aan en maken voor iedereen soep.

Van de Valk in de RIB, Uisge Beatha, Zeilen, Watersport
Van de Valk in de RIB
(klik voor grote foto)

Als ze van de ergste schok bekomen zijn, horen we dat zij onderdeel uitmaken van een groep van 70 mensen van de Europese Commissie die bij Aquavitesse boten hebben gehuurd. Een van de vier zegt zeilinstructeur te zijn, en ook dat hij had verwacht dat de Valk een kielboot is met zelfkerend vermogen. Nu is de Valk wel een kielboot, maar van zelfkerend vermogen is geen sprake. Voor mij een vanzelfsprekendheid, misschien omdat ik met dit soort boten ben opgegroeid, maar ik ben ook wel verbaasd dat over zijn aanname. Hij verontschuldigt zich meermalen voor de positie waarin hij de anderen heeft gebracht.

Het ongelukkige feit wil dan ook nog dat de boot met de mast in de zandgrond steekt en de boot met geen mogelijkheid overeind te krijgen is, anders dan een duiker naar beneden te sturen om de zeilen los te maken en de mast uit de grond te halen. Via de telefoon had ik contact met Aquavistesse en hoorde dat een duiker onderweg was en een First 31.7 naar Herkingen om de drenkelingen op te halen. Als we afscheid hebben genomen, gaan we aan boord van de Breezer ons verhaal doen.

Het is alsof de duivel ermee speelt, zodra wij onderweg gaan om in Zierikzee de auto te halen en richting Den Haag vertrekken, begint de zon te schijnen.

Zondag 2 mei

Na afloop van een prachtige opera besloten om in Den Haag te blijven. Ik voelde me moe en vond het niet verstandig terug te rijden. Lekker slapen in mijn eigen bed en dan morgenochtend terugrijden.

Bij het opstaan is het nog droog, maar al snel valt het weer met bakken uit de hemel. Omdat de nodige spullen nog aan boord staan en de boot niet helemaal is opgeruimd en afgesloten, toch terug. Geeft ook wel de gelegenheid om het logboek bij te schrijven. Zo verloopt de dag tot we eind van de middag, na een afsluitend drankje op de Breezer, besluiten het regenachtige Herkingen te verruilen voor regenachtig Den Haag.