Pagina uit het logboek van Uisge Beatha

•  Gregor

geplaatst
  • apr 30, 2012

Met stampende muziek langs Amsterdam en onder genaker naar Scheveningen.

Deel op

Verborgen avondzon, Uisge Beatha, Zeilen, Watersport
Verborgen avondzon
(klik voor grote foto)

De zon die we het afgelopen weekend wilde hebben laat zich nu zien. Alleen is er geen wind. Om 10.00u vertrekken we richting Noordzeekanaal. Gisterenavond zitten puzzelen met de weersverwachtingen en stroom. Bij een lekker maal en enige biertjes besluiten we een haventje voor IJmuiden te zoeken dan daags erna naar Scheveningen of verder te gaan.

Ik heb de waypoints voor de ingang naar de Oranjesluizen in de Geonav 4C gezet en zodra ik de stuurautomaat (Simrad TP32) 'vertel' dat hij op een waypoint moet gaan sturen, besluit hij dat het waypoint 90gr noordelijker ligt dan ingesteld. Hier stoei ik nog wat mee, maar geef het op omdat ik er op dit moment geen verklaring voor kan vinden. dan maar genieten van de zon die in kracht aan het winnen is. Brug en sluis passeren we alsof ze op ons hebben liggen wachten. natuurlijk gebeurt er in de sluis weer wat. Bootjes die op weg zijn naar de Oranjefeesten vinden het handig om halverwege de sluis stil te gaan liggen en niet achterom te kijken dat er nog een paar boten naar binnen moeten. Een vermanend woord van de sluiswachter helpt. Eenmaal geschut denkt de schipper van een grote motorboot dat onze voorlijn meteen los kan als de deur opengaat. Zucht! Een blik en opmerking mijnerzijds is voldoende om in ieder geval van mijn achterlijn af te blijven. Het vraagt wat stuurmanskunst om Uisge Beatha langszij te houden en schade aan een naastgelegen boot te voorkomen. Tijd om deze plaats te verlaten en het feestgewoel van Amsterdam tegemoet te varen.

Ter hoogte van het Java-eiland heeft SlamFM zijn bivak op geslagen en produceren een partij decibels, dat varend aan de overkant, het niet mogelijk is om elkaar te verstaan. Zo zeg, daar zal je vlakbij staan, dan heb je toch ook een hekel aan je gehoor. Zelfs tot ruim voorbij CS dreunt het nog na. Later die dag horen we dat de politie het Java-eiland heeft afgesloten omdat er geen mensen meer bij kunnen.

De lange broeken en fleece truien hebben inmiddels plaats gemaakt voor korte broek en ontbloot bovenlijf, althans bij een deel van de bemanning. Het is gewoon warm. Met het zonnetje in de kuip motoren we richting IJmuiden. Waar gaan we overnachten, is de vraag. Ik kijk nog eens naar enkele weersites en begin steeds meer het gevoel te krijgen om door te varen naar Scheveningen en de eventuele stroom tegen maar voor lief te nemen. Morgen wordt het aanmerkelijk slechter en dan zijn we vast een stukje dichter bij de thuishaven.

Youtube video from Uisge Beatha

In de buitenhaven hijsen we de zeilen. De NO wind en de te varen koers zijn perfect voor de genaker. Deze gaat omhoog en we voelen de boot accelereren. Woh, dit is genieten. We lopen 8,5knts SOG, en dat terwijl er nog stroom tegen is. In dit tempo zijn we om 18.30u in Scheveningen.

Een paar mijl voor Scheveningen geeft de Dutch Coast gard een stormwaarschuwing: NO 7. De wind is er nagenoeg uit en er zijn irritatieopwekkende vliegjes aan boord. Overal zitten ze, om gek van te worden.

Genaker op Noordzee, Uisge Beatha, Zeilen, Watersport
Genaker op Noordzee
(klik voor grote foto)

Probleemloos lopen we de buitenhaven van Scheveningen binnen. Hier de gelegenheid om de stuurautomaat te kalibreren. Wellicht dat dit de afwijking op het sturen naar een waypoint oplost. De procedure om te kalibreren vraagt dat je een 1,25 cirkel maakt. Het is even passen en meten om de vrije ruimte te vinden, wat op zich wel een leuke puzzel. Vlak langs de kant kunnen we de cirkel maken en piept de stuurautomaat dat hij tevreden is. Tijd om een plek te zoeken.

Het is druk in de haven. Zoeken aanvankelijk een plek bij de ligplaatsen voor het Brouwcafé, maar alles is vol. De havenmeester staat ons op te wachten en zegt waar we kunnen gaan liggen. Naast een andere boot. Ik heb meer een box op het oog. Na een korte onderhandeling mogen we in de box gaan liggen, waar we opgewacht worden door twee jongeren die helpen aanleggen. Dit levert wel een aandoenlijk tafereel op; zij legt haar vriendje (?) uit hoe hij een knop op een kikker moet leggen. Dit gaat niet helemaal naar haar zin, maar we krijgen ook de indruk dat hij al een nodige slok opheeft en het allemaal niet zo goed meer begrijpt. Maar goed, ze ligt.

Nauwelijks klaar met aanleggen trekken een paar forse vlagen over de haven. We kijken elkaar, dat hebben we netjes op tijd gered. Proost!

Terwijl de wind stevig waait, maak ik eten en luisteren naar het radioprogramma "Het theater van het sentiment". Hier is een veiling gaande waarvan de opbrengst voor Stichting KiKa bestemt is. Een van de te veilen objecten is een in Leerdam handgeblazen glasobject. Ik kijk op de site en vind het mooi en breng een bod uit. Grappig om even later dit bod op de radio te horen. Minder grappig is, dat ik word overboden. Opnieuw een bod uitgebracht. Petra vraagt tot hoever ik wil gaan (en kan ik me dan aan die grens houden...) Tot tweemaal aan toe word ik overboden. Vlak voor elf uur hoor ik dat het glasobject eruit gaat en gezien het bedrag ben ik de gelukkige. We drinken nog wat wijn ter afsluiting van deze prachtige zeildag. Morgen zien we wel verder.