Pagina uit het logboek van Uisge Beatha

•  Gregor

geplaatst
  • aug 6, 2012

Na een Westelijk record huiswaarts...

Deel op

Dag met wisselende gebeurtenissen

Bij de tweede kop koffie vraagt Roy mij of ik mij heb gerealiseerd dat ik de maand juli geen voet op het continent heb gezet. Dat had ik me nog niet gerealiseerd. En dat dit waarschijnlijk ook voor het eerst in mijn leven is. Hetgeen klopt.

Uitkijkje over de rivier, Uisge Beatha, Zeilen, Watersport
Uitkijkje over de rivier
(klik voor grote foto)

Wat ik mij gisteren (zondag) wel realiseerde toen ik gisteren om 18.42 in het logboek optekende dat onze positie N49.02".74' en W3.01".9' was en dat ik daarmee ook het meest westelijke punt van mijn reis tot nu toe had bereikt. En nu eigenlijk aan de terugreis ben begonnen...

Eerder maakte ik een opmerking over de stroming rondom Guernsey. Gisteren wel mijn/ons portie gehad; van de geplande 45Nm hebben we er uiteindelijk 61 van gemaakt. Niet alleen omdat we een boogje hebben gevaren, maar vooral door de stroom die we tegen hadden rondom Guernsey

Tui brug, Uisge Beatha, Zeilen, Watersport
Tui brug
(klik voor grote foto)

Op verzoek van de havenmeester moeten we de boot verhalen. Bij het invaren van de box zie ik dat we aan een andere kant moeten gaan liggen dan waar ik aanvankelijk dacht. Daarop sla ik achteruit om tijd te maken de lijnen aan de andere kant te beleggen. Door de wind en stroom, die dwars op staan, word ik weggeduwd naar de andere kant van de geul en zie geen kans meer daar weg te komen en word zachtjes tegen de boot gedrukt die aan andere kant ligt. De dunne spiegel van die boot is geen partij voor de massa die er tegenaan komt en ik hoor krakend polyester. Een welgemeende krachtuiting is het gevolg. Roy duwt de boot weer vrij en kunnen opnieuw aanleggen.

De oudere mannen die op de steiger staan schieten zo ongeveer naar de havenmeester zonder te vragen hoe het met ons is. Binnen no-time staat de havenmeester ook bij ons. Pfff, alsof ik niks anders aan mijn hoofd heb. De schade aan mijn boot is niet meer dan een lichte kras die ik eenvoudig kan wegpoetsen. In het havenkantoor krijgen we de telefoonnummers van de tegenpartij die ik later die middag een sms stuur met het gebeurde en verzoek om contact op te nemen.

's Middags ook maar eens op zoek gegaan naar een mastenmaker/tuiger om de verstaging te laten controleren. Ben toch wel behoorlijk geschrokken van wat ik gisteren zag. Verder heb ik voor een van de leuvers een nieuwe beugel nodig. De bedrijven die dit hebben, zitten wel in Lezardrieux, maar zijn dicht. Tijd voor een biertje bij het café aan de haven en ook eens bespreken wat het vervolg van de tocht gaat worden.

Riviere De Trieux, Uisge Beatha, Zeilen, Watersport
Riviere De Trieux
(klik voor grote foto)

Vlak voor het eten belt de eigenaar, de tegenpartij. In moeizaam FrEngels proberen we tot een afspraak te komen. De dame die ik aan de telefoon heb klinkt ontspannen. Ze gaan morgenmiddag naar de boot komen. Zelf zou ik direct in mijn auto (die ik overigens nu niet meer heb) zijn gestapt om naar mijn boot te kijken. Zal wel een verschil in opvatting zijn. Nu ik de boot ook verder heb bekeken moet ik zeggen dat enige aandacht de boot geen kwaad zou doen.

's Avonds gegeten, gelezen (spannend boek van David Baldacci) en bedacht of we woensdag naar St. Malo gaan of een haven ervoor zoeken omdat de wind nihil is.